VEELGESTELDE VRAGEN
mijn account
Hoe maak ik een account aan?
Ga naar de knop ‘inloggen’ rechtsboven op onze homepage om je te registreren. Nadat je je gegevens hebt ingevuld ontvang je een e-mail met een link waarmee we je vragen om je registratie te bevestigen. Hierna ben je klaar om mee te bieden.
Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen, wat nu?
Het kan voorkomen dat de mail niet in je inkomende postvak binnenkomt, maar dat het in je ongewenste postvak (spam) terecht komt. Mocht dit niet het geval zijn, neem dan even contact met ons op.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?
Ga naar de knop ‘inloggen’ en druk op ‘wachtwoord vergeten’. Je krijgt een nieuw wachtwoord toegestuurd naar het bij ons bekende e-mailadres. Dit wachtwoord kun je zelf weer wijzigen in je account.
Ik kan niet inloggen, wat nu?
Controleer je e-mailadres en wachtwoord goed. Mocht het alsnog niet lukken vraag dan een nieuw wachtwoord aan. Dit kun je in je account weer zelf wijzigen.
Waar kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzigen?
Nadat je bent ingelogd via de knop rechtsboven op onze homepage kom je in je persoonlijke account. Hier vind je aan de linkerhand het kopje ‘Mijn gegevens’.
Waar kan ik door mij opgeslagen kavels zien die nu in de veiling staan?
Als je ingelogd bent kun je je favoriete kavels bewaren door op het hartje te klikken bij de desbetreffende kavels in de online catalogus. Deze worden dan in je persoonlijke catalogus geplaatst. In je account worden ze dan bewaard onder het kopje ‘Mijn catalogus’.
Kan ik op de hoogte worden gehouden van nieuwe kavels die in de veiling komen?
Als je ingelogd bent dan kun je via het kopje ‘Mijn trefwoorden’ een lijstje zoektermen bewaren, waarna je vlak voor de veiling een e-mail ontvangt met de resultaten van je zoekopdracht. Als er niet meer dan 100 matches zijn, worden de gevonden kavels automatisch toegevoegd aan je persoonlijke catalogus. Deze e-mail met notificatie van je zoektermen krijg je vervolgens voorafgaand aan iedere veiling.
Hoe verwijder ik mijn account?
Je kunt je account helaas niet zelf verwijderen. Neem hiervoor contact met ons op.
KAVELINFORMATIE
Hoe zoek ik naar producten?
Je kunt op onze website eenvoudig producten zoeken in de catalogus van iedere veiling. Deze vind je onder andere via de knop ‘catalogus’ rechtsboven op de homepage. Vervolgens kun je zoeken op trefwoord of per categorie aan de linkerkant van de pagina. Let op: je kunt in de zoekbalk maar op één trefwoord tegelijk zoeken.
Hoe kan ik een zoekopdracht bewaren?
Mocht je de eerste keer niets vinden dan kun je je zoekterm bewaren, waarna je vlak voor de veiling een e-mail ontvangt met de resultaten van je zoekopdracht. Let op: dit kan alleen als je bent ingelogd. In je account kun je zoektermen opslaan bij ‘mijn trefwoorden’. Als er niet meer dan 100 matches zijn, worden de gevonden kavels automatisch toegevoegd aan je persoonlijke catalogus. Ga hiervoor naar ‘Mijn catalogus’.
Ook kun je favoriete kavels bewaren door op het hartje te klikken bij de desbetreffende kavels in de online catalogus. Deze worden dan ook in je persoonlijke catalogus geplaatst.
Kan ik op de hoogte worden gehouden van nieuwe kavels die in de veiling komen?
Als je ingelogd bent dan kun je je zoekopdracht bewaren, waarna je vlak voor de veiling een e-mail ontvangt met de resultaten van je zoekopdracht. Deze e-mail met notificatie van je zoektermen krijg je vervolgens voorafgaand aan iedere veiling.
Kan ik kavels zien voordat ik een bod plaats?
Voor al onze veilingen wordt er een kijkdag georganiseerd waarbij je alle kavels zelf kan komen bezichtigen. Wij raden altijd aan om kavels te komen inspecteren voordat je een bod plaatst, om te beoordelen of het kavel voldoet aan je wensen en verwachtingen. In de agenda staat vermeld wanneer de kijkdag van elke veiling plaatsvindt.
Is het mogelijk om een kavel te testen?
Op de kijkdag zullen er mogelijkheden zijn om elektronische kavels aan te sluiten aan een stopcontact. Voor voertuigen bieden wij niet de gelegenheid om een proefrit te maken.
Hoe vind ik de kavelinformatie tijdens een kijkdag?
Alle kavels op de kijkdag zijn duidelijk voorzien van een kavelnummer. Als je dit nummer invult in de zoekbalk in onze online catalogus, dan wordt je naar de juiste kavelinformatie geleid. Dit kan je doen op je eigen telefoon, maar er zijn op de kijkdag ook laptops aanwezig.
Ik kan niet naar de kijkdag komen, wat nu?
Helaas is het niet mogelijk om een kavel te inspecteren op een andere datum dan de ingeplande kijkdag. Alleen op de aangegeven datum zijn er medewerkers van Lorentz veilingen aanwezig.
Mocht je niet in de gelegenheid zijn om langs te komen op onze kijkdag en heb je toch vragen over een bepaald kavel, dan kun je je vraag stellen aan een van onze medewerkers via info@lorentzveilingen.nl.
Kan ik ook zelf iets laten veilen?
Wij veilen alleen producten uit grotere nalatenschappen en bedrijfscollecties. Voor particulieren bieden we op dit moment helaas niet de optie om losse items te verkopen. Mocht je hier vragen over hebben, neem dan contact met ons op.
BIEDEN
Wat zijn de bijkomende kosten/veilingkosten?
Wij rekenen 30% commissiekosten over het hamerbedrag. Nadat je een bod hebt ingevoerd, verschijnt er een overzicht van de bijkomende kosten en het totale bedrag dat je dient te betalen indien je je bod bevestigt. Klik op de biedknop om je bod definitief te bevestigen.
Hoe bied ik op een kavel?
Bieden op een kavel is alleen mogelijk door eerst een account aan te maken en je te registreren.
Zodra je bent ingelogd, ga je naar de gewenste kavel. Hier vul je het minimum volgende bod in. Er verschijnt meteen een berekening van het totaalbedrag inclusief bijkomende kosten. Vervolgens klik je op de biedknop om je bod te bevestigen.
Nadat je je bod hebt achtergelaten wordt er direct een e-mail verzonden ter bevestiging. Zodra dit bod wordt overboden, ontvang je weer een e-mail waarin je geïnformeerd wordt dat je niet meer de hoogste bieder bent. Vervolgens kun je er voor kiezen om weer een nieuw bod achter te laten.
Je kunt handmatig een direct bod achterlaten, maar je kunt ook een automatisch bod instellen. Ons veilingsysteem biedt dan voor je mee tot aan een door jou vooraf ingesteld maximum bedrag. Hierover lees je meer hieronder bij ‘soorten biedingen’.
Kan ik een bod plaatsen als de veiling is gesloten?
Je kan meebieden tot de timer van de kavel is afgelopen. Mocht er in de laatste minuut nog worden geboden, dan wordt de biedtijd voor deze kavel telkens verlengd met 3 minuten. Nadat de veiling definitief is gesloten, is het niet meer mogelijk om een bod te plaatsen.
Waar kan ik zien wanneer een veiling start en sluit?
De start- en einddatum van elke veiling zijn te vinden onder het kopje Agenda bovenaan de pagina. Vanaf de startdatum kun je tegelijkertijd op alle kavels meebieden. Enkele dagen later zullen de kavels trapsgewijs sluiten, zodat je tot het laatste moment de tijd hebt om op meerdere items mee te bieden. Ook is er dan bij alle kavels een aflopende timer te zien. Als er in de laatste minuut nog wordt geboden, wordt de biedtijd weer verlengd met 3 minuten.
Hoe kan ik zien of ik de hoogste bieder ben?
Gedurende de veiling krijg je altijd e-mail notificaties als je wordt overboden. Als je ingelogd bent staat er bij het kavel ook altijd aangegeven of je de hoogste bieder bent. Let op: je krijgt geen aparte bevestigingsmail wanneer een veiling is gesloten waarbij je de hoogste bieder bent van een kavel. Wel krijg je dezelfde dag nog je factuur toegestuurd.
Kan ik een kavel bezichtigen voordat ik een bod plaats?
Voor al onze veilingen wordt er een kijkdag georganiseerd waarbij je alle kavels zelf kan komen bezichtigen. Wij raden altijd aan om je kavels te komen inspecteren voordat je een bod plaatst, om te beoordelen of het kavel voldoet aan je wensen en verwachtingen. In de agenda staat vermeld wanneer de kijkdag van elke veiling plaatsvindt.
Kan ik een bod annuleren?
Een geplaatst bod is bindend en kun je helaas zelf niet meer verwijderen.
Ook als je een automatisch hebt geplaatst is het niet mogelijk om deze te annuleren of terug te draaien. Het is wel mogelijk deze te stoppen. Je kunt je automatische bod zelf stop zetten door een minimum volgend direct bod te plaatsen.
Ik ben hoogste bieder en de veiling is gesloten, hoe nu verder?
De veiling is gesloten en je hebt het hoogste bod, gefeliciteerd! De factuur wordt dezelfde dag nog per e-mail verstuurd. Let op: je krijgt geen aparte bevestigingsmail wanneer een veiling is gesloten waarbij je de hoogste bieder bent van een kavel.
De factuur kun je betalen door het bedrag over te maken naar onze IBAN (vermeld op de factuur) onder vermelding van je ordernummer. Je kunt deze ook voldoen bij het ophalen van je aankoop (alleen per PIN).
Let op: je kunt je kavel alleen ophalen op een van onze ophaaldagen. Deze vind je in onze agenda bij de desbetreffende veiling.
soorten
biedingen
Wat is een direct bod?
Een direct bod houdt in dat je handmatig één bod uitbrengt op een kavel. Word je overboden, dan heb je zelf de mogelijkheid om al dan niet (handmatig) een hoger bod te plaatsen. Je directe bod dient in elk geval gelijk te zijn aan het minimum volgend bod.
Wat is een automatisch bod (proxybod) ?
Een automatisch bod of proxybod houdt in dat je een maximum bod kunt aangeven waarna ons systeem automatisch voor je mee biedt tot dat je ingestelde maximum bod is overboden. Wil je bijvoorbeeld maximaal 100 euro bieden op een kavel, dan kun je dit bedrag zelf invullen en op bieden klikken. Het systeem houdt dan zelf het verloop van de biedingen bij. Wanneer je wordt overboden, wordt er direct, automatisch een hoger bod voor je uitgebracht. Hierbij worden telkens de laagst mogelijke biedstappen aangehouden. Tussentijds krijg je nog steeds altijd een notificatie per e-mail. Wanneer iemand meer biedt dan 100 euro, wordt je weer gevraagd of je je bod nog wil verhogen. Maar het kan dus ook zijn dat je de kavel al hebt gewonnen voor minder dan 100 euro.
Wat gebeurt er als mijn bod gelijk is aan een ander bod?
Biedingen worden altijd uitgevoerd in volgorde van binnenkomst. Wanneer een andere bieder een automatisch bod heeft geplaatst met hetzelfde bedrag van een direct bod, dan heeft het automatische bod altijd voorrang op het directe bod. Als twee bieders hetzelfde automatische bod hebben ingesteld, geldt het bod van degene die dit als eerste heeft gedaan.
Kan ik een automatisch bod wijzigen?
Het is alleen mogelijk om een automatisch bod te verhogen. Dit doe je door een nieuw bod in te vullen en dit te bevestigen. Het eerdere bod komt dan te vervallen. Helaas kun je je automatische bod niet meer verlagen.
Mijn (automatisch) bod is het hoogst maar ik krijg geen factuur, hoe kan dit?
Het kan voorkomen dat er op één kavel twee keer hetzelfde automatische bod wordt geplaatst. De bieder die het automatische bod als eerst heeft geplaatst heeft de kavel dan ‘gewonnen’.
facturen
& betaling
Waar vind ik mijn factuur?
Als je de hoogste bieder bent ontvang je de factuur van je aangekochte kavels nog dezelfde dag per e-mail. Je kunt hem ook vinden in je eigen account. Log hiervoor in rechtsboven op de homepage en ga vervolgens naar het kopje ‘Mijn facturen’.
Betaalmethodes
Je kan de factuur voldoen door het bedrag over te maken naar de onderstaande IBAN, onder vermelding van het ordernummer. Zodra de betaling bij ons binnen is kan je je aankopen bij ons ophalen tijdens de ophaaldag. Je ontvangt altijd een bevestiging per e-mail wanneer we een betaling hebben ontvangen.
Indien gewenst kan je ook bij het ophalen ter plekke de factuur voldoen. Let op: dit kan alleen per PIN. We accepteren geen credit cards.
Onze bankgegevens:
IBAN: NL96 INGB 0653 8761 65
BIC: INGBNL 2A
t.n.v. Stichting derdengelden Register Veilinghouder Vendu Notarishuis
Hoe lang duurt het voordat een betaling bij jullie is verwerkt?
Dit kan enkele werkdagen duren, hiervoor zijn we afhankelijk van de desbetreffende bank.
ophalen
& bezorging
Ophaaldagen
Hoe werkt een ophaaldag?
Je kan je aangekochte kavels alleen ophalen op de ophaaldagen aangegeven bij de desbetreffende veiling in de agenda. Bij aankomst kan je je melden bij één van onze medewerkers. Het is belangrijk dat je je factuur kan laten zien (op je telefoon of op een afgedrukte versie). Onze medewerkers controleren of wij de betaling hebben ontvangen. Wanneer de betaling is voldaan ontvang je ter bevestiging een afleverbon en begeleidt één van onze medewerkers je naar de gekochte kavel(s).
Let op: je bent zelf verantwoordelijk voor het eventueel demonteren, meenemen en inladen van je kavel(s).
Kan ik ook betalen op locatie?
Indien gewenst kan je ook ter plekke de factuur voldoen. Let op: dit kan alleen per PIN. We accepteren geen credit cards.
Kan ik mijn kavel op een andere dag ophalen dan vermeld op de site?
Het is helaas niet mogelijk om de kavel(s) op een andere dag dan de geplande ophaaldag op te halen. Onze medewerkers zijn alleen op de geplande datum aanwezig voor de uitgifte van de kavels.
Zijn er transport- of demontagemiddelen aanwezig op locatie?
Op de locaties zijn geen transport- of demontagemiddelen aanwezig. Je dient zelf de middelen mee te nemen naar de ophaallocatie om je kavel(s) te demonteren en te vervoeren.
Ik kan mijn kavel niet ophalen op de ophaaldag, wat nu?
Heb je een kavel gekocht in een veiling met een ophaaldag maar ben je niet in de gelegenheid om de kavel(s) op te halen? Wij adviseren om in dat geval gebruik te maken van een transporteur of andere vervanging te vinden die de kavel(s) voor je kan ophalen. De persoon die de kavel(s) komt ophalen dient wel de factuur mee te nemen.
Mag iemand anders mijn kavel ophalen?
Ja, dit mag. Degene die de kavels komt ophalen dient wel de factuur mee te nemen. Dus vraag gerust iemand anders (kennis of familielid) maar vergeet de factuur niet!
Bezorging
Zijn er transporteurs die de kavel(s) kunnen ophalen en bezorgen?
Lorentz veilingen werkt samen met de transporteur Jan den Otter Transport B.V. Bij deze transporteur kan je een vrijblijvende offerte opvragen. De transporteur kan vervolgens de kavel(s) voor je ophalen en afleveren op het gewenste adres.
Lorentz veilingen stelt zich niet aansprakelijk voor eventuele schade tijdens transport.
Tot waar bezorgt de transporteur de kavel bij mij thuis?
De levering van kavels gaat tot de eerste afsluitbare deur. Tevens wordt elk kavel gedemonteerd geleverd en is de bezorger niet verantwoordelijk voor het monteren van de kavels.
Wanneer worden de kavels geleverd?
Kavels die worden bezorgd door onze eigen transporteur (Jan den Otter Transport B.V.) worden altijd geleverd op afspraak. Dit dien je dus zelf af te stemmen met de transporteur. Zodra de betaling voor transport is bijgeschreven op onze rekening, wordt er zo spoedig mogelijk contact opgenomen voor het maken van een bezorgafspraak.
Worden de kavels gemonteerd?
De levering van kavels gaat tot de eerste afsluitbare deur. Tevens wordt elk kavel gedemonteerd geleverd en is de bezorger niet verantwoordelijk voor het monteren van de kavels.
retourneren
& garantie
Waar kan ik op rekenen qua garantie op kavels die niet als nieuw worden aangeboden?
Vanuit Lorentz veilingen wordt geen garantie verleend op gekochte kavels. De omschrijving van de kavels is met de grootste zorg opgesteld, maar de technische staat van de kavels wordt door Lorentz veilingen niet volledig gecontroleerd. Als bij ons bekend is dat een kavel incompleet is of een mankement heeft, wordt dit ook vermeld in de kavelomschrijving. Echter deze informatie is niet altijd bij ons bekend. Graag verwijzen we je voor meer informatie naar onze algemene voorwaarden.
Wij raden altijd aan om de kijkdag(en) te bezoeken om de kavels zelf te inspecteren.
Ik heb een kavel gekocht maar deze is defect, wat kan ik doen?
Wij raden altijd aan om kavels goed te controleren op locatie op eventuele mankementen. Mocht dit op de kijkdag niet worden waargenomen of gecontroleerd kunnen worden, dan kun je contact met ons opnemen. Wij nemen dit dan in behandeling mits het defect niet stond aangeduid in de omschrijving/foto. Bekijk ook onze algemene voorwaarden.
Lorentz veilingen stelt zich niet aansprakelijk voor eventuele schade tijdens transport.
Kan ik een kavel zien voordat ik ga bieden?
Voorafgaand aan een veiling wordt altijd een kijkdag georganiseerd. Op deze dag heb je de gelegenheid om de kavels zelf te bekijken en te beoordelen. Wanneer deze plaatsvinden is te zien in onze agenda.
Is het mogelijk om een kavel te testen?
Op de kijkdag zullen er mogelijkheden zijn om elektronische apparaten aan te sluiten aan een stopcontact. Voor voertuigen bieden wij helaas niet de gelegenheid om een proefrit te maken.
Kan ik afstand doen van mijn kavel?
Wil je afzien van je koop? Dan kun je in bepaalde situaties je aankoop ontbinden. Hiervoor verwijzen we je naar onze algemene voorwaarden. Neem hiervoor contact met ons op.
Voertuigen
Kan ik een proefrit maken?
Er is gelegenheid om alle aangeboden voertuigen te bekijken, maar helaas is het niet mogelijk om een proefrit te maken.
Ik wil mijn auto over de weg vervoeren, kan dit?
Een voertuig mag alleen de weg op als het voorzien is van een geldige APK. Als het voertuig getransporteerd wordt op een trailer, is dit niet van toepassing.
Wat als de APK verlopen is?
Als je een voertuig hebt gekocht waarvan de APK reeds is verlopen, dan mag je met dit voertuig niet op de openbare weg rijden. Je kunt het voertuig dan transporteren op een oplegger, of het voertuig
eerst laten keuren bij een garage of keuringsstation van de RDW (meestal alleen op afspraak). De meest dichtstbijzijnde garages in de buurt vind je hier: auto APK maxwellstraat dordrecht – Google zoeken
Hoe regel ik de overschrijving van mijn voertuig?
Als de autopapieren compleet zijn kun je voor een overschrijving direct terecht bij een overschrijfstation in de buurt. De dichtstbijzijnde stations in de buurt vind je hier: auto overschrijven maxwellstraat dordrecht – Google zoeken
Worden de autopapieren bijgeleverd?
Als de autopapieren aanwezig zijn, worden ze bijgeleverd. Indien ze niet aanwezig zijn staat dit aangegeven in de kavelomschrijving. Er dient dan een nieuw kentekenbewijs aangevraagd te worden, dit kan via het RDW. De kosten hiervoor bedragen 32,60 euro. Ga hiervoor naar Kentekenbewijs kwijt | RDW
Hoe regel ik de verzekering van mijn voertuig?
Het is verstandig om je auto te laten verzekeren voordat je er mee de weg op gaat. Eventueel is het nog mogelijk om ter plaatse telefonisch contact op te nemen met een verzekeraar. Zij zullen vragen om de meldcode van het voertuig (reeds in bezit).